Hjortlund Fisk - til forsiden
Værd at vide >>
Friske fisk lige til døren >>
 
 
Opskrifter >>
Hvor fanges fisken? >>
Fiske auktion >>
Kontakt os via email: kim@hjortlundfisk.dk
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Derfor er fisk så godt

Fisk er det bedste du kan spise, når du vil have mange D-vitaminer. Især fede fisk som laks, makrel og sild er fulde af det vitale vitamin. Men fisk er også godt for så meget andet.

Hjernemad

Mere end en femtedel af din hjerne består af omega-3-fedtsyrer. Ikke overraskende har fisk derfor stor betydning for din hjernes ydeevne.
Omega-3 reparerer og danner nye hjerneceller og beskytter således mod hjernens naturlige aldringsproces. Ny forskning har vist, at en kost rig på omega-3-fedtsyrer beskytter mod alzheimer og endda kan være en effektiv behandling i de tidlige stadier af demens.

Omega-3-fedtsyrer spiller også en vigtig rolle for den ydre membran i hjerneceller, der er en forudsætning for optimal overførsel af hjerneimpulser.
Fiskenes indhold af zink og D-vitamin er også med til at gøre dem til hjernens foretrukne mad. Forskning har vist, at et højt indtag af fisk giver hurtigere reaktioner og styrker hukommelse
n.

Undgå blodpropper

Ved at erstatte noget af det mættede fedt fra kød og mejeriprodukter med omega-3-fedtsyrer fra fisk vil du markant mindske risikoen for hjerte-kar-sygdomme.
Faktisk kan risikoen for blodprop i hjertet reduceres med helt op til 50 procent, hvis man spiser fisk hver dag. Forskning har også vist, at fisk kan forebygge kræft - specielt i mave-tarm-kanalen.

Forskerne regner med, at den forebyggende effekt ligger gemt i omega-3-fedtsyrerne og i jod, selen og D-vitamin. Omega-3-fedtsyrer er også dit vigtigste våben mod kroniske betændelsestilstande i kroppen. Kronisk betændelse menes at være en medvirkende årsag til diabetes, hjerte-kar-sygdomme og leddegigt.

Foruden sommerens sol er fede fisk den eneste rigtig gode kilde til D-vitamin. Og det har mange af os brug for - kun halvdelen af den danske befolkning får D-vitamin nok. D-vitamin er helt afgørende for, at kalk fra din kost kan transporteres ind i knoglerne og være med til at styrke dem. Desuden skal dit immunforsvar bruge en hel del D-vitamin for at virke optimalt.


 
 
          Miniature




Nyt fiskeredskab kan sikre fiskeri og beskytte torsken


Torsken er under pres i Kattegat og antallet af fiskedage står til at blive nedskrevet med 25 procent om året i de næste tre år som led i EU’s torske-genopretningsplan. Men hvis utilsigtede bifangster kan undgås, kan det influere positivt på bestanden så der ikke skal skæres i dagene de kommende år.
12.05.2011
                                                                                                                                                               
 
 Kost: Fede fisk feder ikke
 

At fede fisk er gode for hjertet, har længe været kendt. Til gengæld har eksperterne været i tvivl om, hvorvidt de omega-3-fedtsyrer, der er så sunde for hjertet, får os til at tage på i vægt.

Ny forskning fra Aalborg Universitet frikender de fede fisk for den mistanke. Forskerne kiggede på data fra cirka 75.000 personer fra 10 lande. Deltagerne blev udspurgt om deres kost, livsstil og livvidde, og faktisk viste det sig, at et regelmæssigt indtag af de fede fisk tværtimod får vægten til at falde lidt.

At omega-3-fedtsyrer ikke feder, skyldes blandt andet, at de stabiliserer vores blodsukker og insulinniveau, så mæthedsfornemmelsen øges, så vi generelt spiser mindre. Desuden fremmer fedtsyrerne stofskiftets aktivitetsniveau, hvilket øger forbrændingen af den mængde usundt fedt, som vi spiser.

 


 spis ikke pangasius   klik på billedet

Fisk er godt for øjnene
 
 

Ny forskning antyder, at Omega 3-fedtsyrerne, der især findes i fed fisk, kan have en forebyggende effekt på øjenlidelsen AMD. Fotos: Colourbox


Er fisk godt for øjnene?


Af JENS EHLERS

Offentliggjort 17.03.11 kl. 09:34
 
 

At spise fisk mindsker risikoen for synsproblemer, viser forskning. Dansk øjenlæge tvivler.

Øjenlidelsen AMD – aldersbetinget makuladegeneration – rammer omkring hver tiende dansker over 60 år og er den hyppigste årsag til blindhed og svagsynethed i den vestlige verden.

Cellerne i øjets nethinde går til grunde, det bliver sværere at se skarpt, og i nogle tilfælde forsvinder synet helt.

Nu peger ny forskning på, at risikoen for sygdommen kan mindskes med op til 42 pct, hvis man spiser fisk mindst en gang om ugen. Omega-3-fedtsyrerne, der især findes i fed fisk som laks og makrel, skulle altså have en forebyggende effekt mod AMD.

Fiskespisere i mindre risiko for AMD

Forskerne fra Harvard Medical School har brugt data fra et tidligere studie af 38.000 midaldrende amerikanske kvinder til at nå frem til resultatet. I 1993 udfyldte de alle et detaljeret spørgeskema om deres kostvaner, herunder hvor meget fisk og hvilke typer af fisk, de spiste.

Ingen af kvinderne havde dengang fået konstateret AMD. 10 år senere var det tilfældet for 235 af dem.

Projektet konkluderer, at de kvinder, der spiste fisk med omega-3-fedtsyrerne EPA og DHA mindst en gang om ugen, havde 42 pct. lavere risiko for at udvikle AMD end de kvinder, der ikke engang spiste fisk en gang om måneden. Resultatet er offentliggjort i tidsskriftet Archives of Ophthalmology. (http://archopht.ama-assn.org/cgi/content/full/archophthalmol.2011.34)

Kun en marginal effekt

På øjenafdelingen ved Århus Universitetshospital mener professor og overlæge Toke Bek ikke, at undersøgelsen umiddelbart rykker ret meget i kampen AMD. Det er ikke første gang, at forskere leder efter et AMD-våben i kosten, og fundene imponerer ikke professoren.

"Man har tidligere vist, at nogle sporstoffer i maden kan forhale AMD, men kun en lille smule. Det kendetegner generelt den type undersøgelser, at de kun påviser en meget marginal effekt. Derfor er der typisk enormt mange mennesker med i undersøgelserne, for resultaterne er så små, at de ellers ville forsvinde i den statistiske usikkerhed,” siger Toke Bek til fpn.dk.

”Men det er da bestemt interessant, at fisk ser ud til at have en effekt. Det kan være et skridt hen i mod at udvikle en effektiv behandlingsform. Der er bare ingen øjenlæger, der efter denne undersøgelse vil gå ud og anbefale en særlig kost for at forebygge AMD,” siger han.

Rygning en afgørende faktor

Der findes to typer af AMD. Langt de fleste, der rammes, får den ”tørre” AMD, hvor cellerne i nethinden langsomt ældes og dør. En mindre del får den mere alvorlige ”våde” AMD og får på kort tid svækket synet, fordi der pludselig dannes mange nye blodkar bagerst i øjet.

I dag ved man ikke præcist, hvad AMD skyldes, og det er derfor svært at udvikle en kur mod sygdommen.

”Der er to faktorer, der med sikkerhed påvirker AMD: Den ene er alder, og den kan man jo ikke gøre ret meget ved. Den anden faktor er rygning – den kan man til gengæld selv ændre på. Vi kender ikke årsagen, men kan bare konstatere, at rygere har en virkelig markant øget risiko for at få AMD,” siger Toke Bek, professor og overlæge ved øjenafdelingen på Århus Universitetshospital.

 

 

   Webcam hirtshals havn klik på billedet